Prosimy, odblokuj wyświetlanie reklam w naszym serwisie, są one związane z rynkiem nieruchomości.
To dzięki nim masz darmowy dostęp do naszych treści.

Z pozdrowieniami zespół KRN.pl :)


Artykuły Artykuły

Kategorie obiektów budowlanych

Kategorie obiektów budowlanych

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wydał interpretację przepisów Prawa budowlanego w sprawie kategorii obiektów budowlanych oraz obowiązków wynikających z art. 54 i 55 ustawy – Prawo budowlane.

O sposobie zakończenia procesu inwestycyjnego decydują przepisy art. 54 i 55 ustawy - Prawo budowlane oraz kategorie obiektów budowlanych określone w decyzji o pozwoleniu na budowę. W procedurze oddawania do użytkowania obiektów budowlanych organy nadzoru budowlanego biorą pod uwagę treść decyzji o pozwoleniu na budowę. Tym samym wydają pozwolenie na użytkowanie lub przyjmują zawiadomienie o zakończeniu budowy na ten rodzaj i kategorię obiektu, które były określone w decyzji o pozwoleniu na budowę.

Należy zauważyć, że w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 lutego 2014 r. sygn. akt: II OSK 2205/12 wyrażono pogląd, że „organ związany jest treścią prawomocnej decyzji o pozwoleniu na budowę w zakresie określonej w niej kategorii obiektu wynikającej z jej przeznaczenia, co oznacza, że nie jest on uprawniony do kreowania własnych ocen w tym zakresie. Podkreślenia wymaga to, że obowiązek zamieszczania przez organy administracji budowlanej kategorii obiektu w decyzji o pozwoleniu na budowę wynika z treści rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i decyzji o pozwoleniu na budowę (Dz. U. z 2003 r. Nr 120, poz. 1127 z późn. zm.), które wydane zostało na podstawie art. 32 ust. 5 ustawy Prawo budowlane”. Dlatego ustalona w decyzji o pozwoleniu na budowę kategoria obiektu budowlanego jest wiążąca dla organów nadzoru budowlanego (por. wyrok NSA z dnia 3 lipca 2012 r., sygn. akt: II OSK 632/11). Z kolei w wyroku NSA z dnia 19 czerwca 2013 r., sygn. akt: II OSK 413/12, Sąd stoi na stanowisku, że „przeniesienie na organy nadzoru budowlanego uprawnienia do zaliczania wzniesionego obiektu budowanego do określonej w załączniku do ustawy Prawo budowlane kategorii obiektu, względnie korygowania kwalifikacji dokonanej w decyzji o pozwoleniu na budowę, nie znajduje umocowania w prawie, a nadto stwarzałoby po stronie inwestora niepewność, co do jego obowiązków w procesie inwestycyjnym, kolidując tym samym z zasadą praworządnego państwa wynikającą z art. 2 Konstytucji RP” (por. wyrok WSA z dnia 16 grudnia 2010 r., sygn. II SA/Wr 556/10).

W świetle art. 36 ust. 1 pkt 5 ustawy – Prawo budowlane informacje o obowiązkach i warunkach wynikających z art. 54 lub 55 ww. ustawy zamieszcza się w decyzji o pozwoleniu na budowę. Należy jednak podkreślić, że jest to jedynie element informacyjny odnoszący się wyłącznie do pouczenia zawartego w pkt 5 załącznika nr 3, nie zaś do kategorii obiektu określonej w decyzji o pozwoleniu na budowę. Natomiast określenie kategorii obiektu budowlanego stanowi element merytoryczny decyzji o pozwoleniu na budowę. Zatem, jeśli w decyzji o pozwoleniu na budowę zostały wymienione wyłącznie kategorie, które nie wymagają uzyskania pozwolenia na użytkowanie, inwestor składa zawiadomienie o zakończeniu budowy. Organ nadzoru budowlanego nie ma podstawy prawnej do żądania od inwestora złożenia wniosku o pozwolenie na użytkowanie, w przypadku, gdy kategoria obiektów budowlanych określonych w pozwoleniu na budowę wymaga jedynie dokonania zawiadomienia o zakończeniu budowy. Natomiast jeżeli w ocenie nadzoru budowlanego organ administracji architektoniczno-budowlanej błędnie oznaczył w decyzji o pozwoleniu na budowę kategorię obiektu budowlanego, może podjąć działania mające na celu wyeliminowanie z obrotu prawnego tej decyzji m.in. przez jej uchylenie w trybie art. 155 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 z późn. zm.) lub przez stwierdzenie nieważności w trybie art. 156 K.p.a. Należy zaznaczyć, że do momentu wyeliminowania decyzji z obrotu, wiąże ona zarówno inwestora jak i organ nadzoru budowlanego i tym samym uprawnia inwestora do oddania obiektów zgodnie z przepisami i kategoriami obiektu, które były określone w decyzji o pozwoleniu na budowę.

 

Źródło: KRN.pl | 2015-03-09

Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?

powrót do listy artykułów

Komentarze (0)

Pokaż wszystkie komentarze (0)

 

 

Wybrane nieruchomości

mieszkania na sprzedaż w Poznaniumieszkania na sprzedaż w Krakowiemieszkania na sprzedaż w Warszawiemieszkania na sprzedaż w Wrocławiumieszkania na sprzedaż w Gdańskudomy na sprzedaż w Poznaniudomy na sprzedaż w Krakowiedomy na sprzedaż w Warszawiedomy na sprzedaż w Wrocławiudomy na sprzedaż w Gdańskumieszkania do wynajęcia Krakówmieszkania do wynajęcia Warszawamieszkania do wynajęcia Poznańmieszkania do wynajęcia Wrocławmieszkania do wynajęcia Gdyniamieszkania do wynajęcia Gdańskmieszkania do wynajęcia Łódźdomy na sprzedażdomy poszukiwane do wynajęciadziałki na wynajemdomy na wynajem powiat Myśliborskimieszkania na wynajem powiat Brzozowskidomy na wynajem gmina Sławamieszkania na wynajem gmina Rewaldomy na wynajem w Płokachdomy na wynajem w Staświny-Osadadomy na sprzedaż w Białej Górze

Deweloperzy

);