Sprzedając mieszkanie przed upływem 5 lat od daty jego nabycia, nie musimy płacić obowiązującego 10-proc. podatku. Warunkiem jest przeznaczenie uzyskanej kwoty na remont. Tyle że przepisy nie precyzują, jakie wydatki można uznać za remont i jak je dokumentować, co niestety stwarza urzędom podatkowym nieograniczone możliwości interpretacyjne
Jak czytamy dalej, najczęściej, dokonując interpretacji zwolnienia określonego w przepisie 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o PIT, pomocniczo posługiwano się przepisami rozporządzenia ministra gospodarki przestrzennej i budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy. W rozporządzeniu tym nie ma jednak legalnej definicji pojęć "remont" i "modernizacja" występujących w omawianym przepisie. Zatem o tym, co należy zaliczyć do wydatków remontowo-modernizacyjnych, zadecyduje urzędnik.
Co prawda wspomniane rozporządzenie ministra gospodarki przestrzennej i budownictwa utraciło moc 31 grudnia 2005 r, to jednak może być pomocne w interpretacji, co do kwalifikacji poniesionych wydatków.
Przy interpretacji terminów "remont" i "modernizacja" można skorzystać z definicji zawartych w prawie budowlanym. Zgodnie z nim – pisze dziennik – remontem będzie wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Ponadto, zarówno organy, jak i sądy administracyjne posługują się także znaczeniem pojęć "remont" i "modernizacja" przyjętym w języku potocznym. Zgodnie z takim podejściem remont to naprawa czegoś, doprowadzenie do poprzedniego stanu używalności, modernizacja zaś to unowocześnienie podnoszące wartość techniczną oraz użytkową przedmiotu.
I wreszcie podatnik może powołać się na wyjaśnienia resortowe oraz orzecznictwo powstałe na gruncie nieobowiązującej już ulgi remontowej i budowlanej.
Ważna jest też kwestia udokumentowania wydatków remontowych – dodaje „Gazeta Prawna” – choć ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie reguluje obowiązku gromadzenia takich dowodów, a jedynie wskazuje konieczność ich wykazania. Zakupy związane z remontem lub modernizacją lokalu można zatem dokumentować: fakturami, rachunkami, pokwitowaniami osób, które odebrały należności za wykonane prace lub dostarczone towary itp.
Źródło: Bogdan Świąder, „Gazeta Prawna”, 5.07.2006 | 2006-07-08
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Zainteresował Cię artykuł? Podaj dalej!
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)