Prosimy, odblokuj wyświetlanie reklam w naszym serwisie, są one związane z rynkiem nieruchomości.
To dzięki nim masz darmowy dostęp do naszych treści.

Z pozdrowieniami zespół KRN.pl :)


Wiadomości Wiadomości

Parki handlowe coraz popularniejsze jako produkt inwestycyjny

Anna Sadkowska-Rojek | 2021-04-14

Parki handlowe coraz popularniejsze jako produkt inwestycyjny
W ostatnich latach obserwujemy wzrost znaczenia parków handlowych jako produktu inwestycyjnego

Popularność parków handlowych wzrosła w czasie pandemii. Eksperci przewidują, że do 2030 r. mogą one stanowić aż 28 proc. rynku zakupowego.

Zgodnie z analizą przygotowaną przez CBRE aktualną podaż polskich parków handlowych szacuje się na ok. 1,97 mln mkw. GLA, z czego zdecydowana większość (ok. 1,43 mln mkw. GLA) powstała w ciągu ostatnich 10 lat, a w samym tylko 2020 r. rynek powiększył się̨ o ponad 200 000 mkw. GLA. Oznacza to, że udział parków handlowych wśród tradycyjnych centrów handlowych i wyprzedażowych wynosi 15 proc. Zdaniem ekspertów CBRE można już przewidzieć, że do 2030 r. parki handlowe mogą stanowić 28 proc. całej przestrzeni zakupowej w Polsce.

Całkowita powierzchnia handlowa w Polsce obejmuje obecnie niemal 12,8 mln mkw. Centra handlowe stanowią 83 proc. całej puli. Gonią je parki handlowe zajmujące drugie miejsce z udziałem 15 proc. (na przestrzeni 1,97 mln mkw.). Udział centrów wyprzedażowych typu outlet szacuje się natomiast obecnie na 2 proc.

Istniejący w Polsce od 30 lat rynek nowoczesnych powierzchni handlowych znacznie ewoluował pod względem wybieranych pod obiekty handlowe lokalizacji oraz ich formatów. Na początku lat 90. XX w. powszechny był model opierający działanie centrum handlowego – zwykle stawianego w dużych miastach – na hipermarkecie spożywczym, który zajmował ok. 70 proc. powierzchni budynku, a mniejsze sklepy były jedynie dodatkiem. Ich ofertę uzupełniały pierwsze wielkoformatowe parki handlowe, zwykle powstające na obrzeżach miast.

 

Format przestrzeni handlowych na miarę nowych potrzeb klientów

Z biegiem czasu duże przestrzenie handlowe zaczęły pojawiać się również w mniejszych miastach, swoim rozmiarem i doborem oferty handlowej odpowiadając jednak potrzebom mieszkańców nie tylko mniejszych, ale i dużych aglomeracji i proponując podstawową ofertę handlową na niewielkiej powierzchni. Coraz częściej zaczęły więc pojawiać się w polskich miastach, a ich udział w podaży zwiększył się na przestrzeni ostatnich 20 lat z ok. 6 proc. odnotowanych w 2000 r. do 15 proc. w 2020 r.

W 2000 r. nowoczesna powierzchnia handlowa działała głównie na terenie aglomeracji (78 proc. ówczesnej podaży). W 2010 r. podaż spadła do 61 proc. całkowitej powierzchni. W ubiegłym roku było to jeszcze mniej, bo 55 proc. Tymczasem w ciągu tych 20 lat udział podaży w małych i średnich miastach niemal się potroił.

Wkrótce rynek zasili 170 tys. mkw. nowej powierzchni w formacie parków handlowych. Z tego zdecydowana większość, bo 80 proc. powstanie właśnie w małych miastach, których liczba mieszkańców nie przekracza 100 tys. – zapowiada Piotr Karpiński, szef działu zarządzania nieruchomościami w CBRE.

 

Zakupy w pobliżu domu popularniejsze w czasie pandemii

Pozycję parków handlowych w ostatnim roku szczególnie wzmocniła pandemia koronawirusa. Ich lokalny charakter i łatwa dostępność stały się ważnym atutem w oczach okolicznych mieszkańców, którzy większość czasu zaczęli spędzać w domach, zakupy robiąc w okolicznych sklepach lub przez Internet.

W ostatnich latach obserwowaliśmy wzrost znaczenia parków handlowych jako produktu inwestycyjnego. Liczba transakcji stopniowo rosła, a niektórzy inwestorzy zaczęli się specjalizować wyłącznie w tym formacie. Pandemia Covid-19 wzmocniła pozycję parków handlowych. Zainteresowanie inwestorów tym formatem, szczególnie obiektami z operatorem spożywczym, przybrało na sile. Spodziewamy się, że trend będzie kontynuowany w kolejnych latach. Stopy kapitalizacji dla dobrze skomercjalizowanych parków handlowych wynoszą najczęściej od ok. 8 proc. do nieco powyżej 9 proc. W dużych ośrodkach miejskich mogą osiągać poziom poniżej 8 proc. – przewiduje Piotr Karpiński.
 

Źródło: KRN.pl | 2021-04-14

Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?

Zainteresował Cię artykuł? Podaj dalej!

Komentarze (0)

Pokaż wszystkie komentarze (0)

 

 

Wybrane nieruchomości

mieszkania na sprzedaż w Poznaniumieszkania na sprzedaż w Krakowiemieszkania na sprzedaż w Warszawiemieszkania na sprzedaż w Wrocławiumieszkania na sprzedaż w Gdańskudomy na sprzedaż w Poznaniudomy na sprzedaż w Krakowiedomy na sprzedaż w Warszawiedomy na sprzedaż w Wrocławiudomy na sprzedaż w Gdańskumieszkania do wynajęcia Krakówmieszkania do wynajęcia Warszawamieszkania do wynajęcia Poznańmieszkania do wynajęcia Wrocławmieszkania do wynajęcia Gdyniamieszkania do wynajęcia Gdańskmieszkania do wynajęcia Łódźinne nieruchomości do kupieniamieszkania na sprzedażinne nieruchomości na wynajemlokale użytkowe na wynajem powiat Giżyckilokale użytkowe na sprzedaż powiat Sokołowskilokale użytkowe na sprzedaż gmina Żabnomieszkania na wynajem gmina Brokdomy na sprzedaż w Karsnomieszkania na wynajem w Trzciancemieszkania na sprzedaż w Jabłonowie

Deweloperzy

);