Jak wykazała inspekcja przeprowadzona przez Najwyższą Izbę Kontroli, większość nieruchomości należących do Skarbu Państwa jest źle zarządzana. Inspektorzy NIK skontrolowali urzędy wojewódzkie, starostwa powiatowe, urzędy miast na prawach powiatu oraz inne jednostki miejskie prowadzące ewidencję nieruchomości lub gospodarujące nieruchomościami Skarbu Państwa.
Jak wykazała inspekcja przeprowadzona przez Najwyższą Izbę Kontroli, większość nieruchomości należących do Skarbu Państwa jest źle zarządzana. Inspektorzy NIK skontrolowali urzędy wojewódzkie, starostwa powiatowe, urzędy miast na prawach powiatu oraz inne jednostki miejskie prowadzące ewidencję nieruchomości lub gospodarujące nieruchomościami Skarbu Państwa. Jak wynika z raportu pokontrolnego, w ponad 85 proc. urzędów stwierdzono istotne nieprawidłowości w zarządzaniu nieruchomościami skarbowymi. Urzędnicy bardzo często nie posiadali udokumentowanych informacji o wszystkich podlegających im nieruchomościach. Blisko połowa objętych kontrolą starostów nielegalnie i nierzetelnie ewidencjonowała te nieruchomości. Mimo że co najmniej 25 proc. nieruchomości skarbowych nie posiadało uregulowanego stanu prawnego, to tylko co trzecie starostwo podejmowało działania w celu jego regulacji. Urzędnicy NIK wskazali również na fakt, że zarządcy nie wykorzystywali możliwości uzyskiwania dochodów z udostępniania skarbowych gruntów i lokali. Polegało to najczęściej na niepodejmowaniu czynności windykacyjnych wobec osób i instytucji zalegających z opłatami oraz niewaloryzowaniu opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomościami. Starostowie ponad połowy skontrolowanych powiatów nie sporządzali planów wykorzystania zasobu nieruchomości skarbowych, a blisko 15 proc. nie prowadziło nawet ich ewidencji. To zjawisko – zdaniem NIK – może być czynnikiem korupcjogennym, opierającym się zwłaszcza na nierówności w dostępie do informacji o zbywanych i udostępnianych nieruchomościach oraz na dowolności w postępowaniu urzędników. W ocenie NIK skutkiem tego, że zdecydowana większość wojewodów nie posiada pełnej wiedzy, co do liczby i powierzchni nieruchomości Skarbu Państwa na terenie danego województwa, dane przekazywane do urzędów centralnych, takich jak Główny Urząd Geodezji i Kartografii są również nierzetelne. To zaś uniemożliwia prawidłowe planowanie przychodów oraz kosztów związanych z obrotem tymi nieruchomościami.
Źródło: "Krakowski Rynek Nieruchomości" nr 15/2005 | 2006-07-15
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Zainteresował Cię artykuł? Podaj dalej!
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)