Prosimy, odblokuj wyświetlanie reklam w naszym serwisie, są one związane z rynkiem nieruchomości.
To dzięki nim masz darmowy dostęp do naszych treści.

Z pozdrowieniami zespół KRN.pl :)


Artykuły Artykuły

Ograniczenie uprawnień Agencji Nieruchomości Rolnych

Ograniczenie uprawnień Agencji Nieruchomości Rolnych

W wyniku marcowego orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego prawo odkupu ANR zniknęło z porządku prawnego.

Jeszcze do niedawna zakup nieruchomości rolnej wiązał się z koniecznością uwzględniania praw przysługujących Agencji Nieruchomości Rolnych. Ku (słusznej) radości wielu osób, w wyniku marcowego orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego prawo odkupu ANR zniknęło z porządku prawnego. Trwają także prace nad ograniczeniem prawa pierwokupu tylko do nieruchomości, których obszar jest równy lub większy niż 1 hektar.

Agencja Nieruchomości Rolnych jest państwową osobą prawną, której powierzono działalność w zakresie gospodarowania mieniem Skarbu Państwa (chodzi o mienie Skarbu Państwa powierzone jej po zlikwidowanych państwowych przedsiębiorstwach gospodarki rolnej). Jak wskazuje sama Agencja, została ona „wyposażona w uprawnienia, za pomocą których – działając w imieniu państwa – będzie sprawować dyskretną kontrolę nad rynkiem nieruchomości rolnych, a w razie potrzeby interweniować poprzez prawo państwowego pierwokupu”.
 
Uprawnienia Agencji do pierwokupu i odkupu działek rolnych wynikają z dwóch ustaw dopełniających normę konstytucyjną (jak wskazuje art. 23 Konstytucji, podstawą ustroju rolnego państwa jest gospodarstwo rodzinne). Prawo odkupu zostało określone w art. 29 ust. 5 ustawy z 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (DzU z 2007 r., poz. 231 nr 1700). Ustawowa podstawa prawa pierwokupu znajduje się w art. 3 ust. 4 i art. 4 ustawy z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego.
 
Prawo odkupu nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa przysługiwało Agencji w stosunku do nieruchomości nabytych uprzednio od ANR (bo w przypadku sprzedaży nieruchomości z Zasobu Własności Rolniczej Skarbu Państwa prawo odkupu stanowiło obligatoryjną część treści umowy), w ustawowo wskazanych przypadkach w okresie 5 lat od nabycia działki. Co szczególnie istotne, ANR mogła odkupić działkę – za taką samą cenę, za jaką dokonano sprzedaży (a nie za cenę rynkową, która jest znacznie wyższa). Właśnie ta nieadekwatność ceny stanowiła jedną z przesłanek, na którą wskazywał Rzecznik Praw Obywatelskich we wniosku do Trybunału Konstytucyjnego. Dodatkowo podnoszono, że prawo odkupu, w kształcie ww. ustawy, stanowi zbyt daleko idącą ingerencję w prawo własności (co było podnoszone także przez wiele osób prywatnych, powstał nawet „Obywatelski Ruch na Rzecz Walki z Prawem Odkupu”).
 
Argumenty skarżącego zostały uwzględnione przez Trybunał, który w wyroku z 18 marca 2010 r. (sygn. akt K 8/08), stwierdził, że art. 29 ust. 5 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa jest niezgodny z szeregiem norm konstytucyjnych. W związku z tym, przepis ten został uchylony 29 marca. Taki wyrok Trybunału oznacza, że wiele już zakończonych – niepomyślnie dla właścicieli gruntów – postępowań sądowych, będzie mogło być wznowionych. Podstawą będzie art. 401 [1] k.p.c., zgodnie z którym „można żądać wznowienia postępowania również w wypadku, gdy Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu normatywnego z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub z ustawą, na podstawie którego zostało wydane orzeczenie.”
 
Trybunał zajmował się także badaniem konstytucjonalności art. 4 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, który jednak nie został zakwestionowany przez sędziów. Tym samym uznano, że prawo pierwokupu przysługujące Agencji (polegające na tym, że w wypadkach określonych w ustawie, ARN mogła wejść w miejsce nabywcy i zakupić nieruchomości za cenę i na warunkach określonych przez strony umowy) jest w pełni zgodne z Konstytucją. Nie zmienia to jednak faktu, że jest ono bardzo kłopotliwe dla kupujących, którzy muszą czekać na decyzję Agencji, czy dokona ona zakupu danej nieruchomości. Rzecz jest o tyle istotna, że przy braku planów zagospodarowania przestrzennego w wielu miejscach kraju, notariusze ustalają przeznaczenie działki na podstawie zapisów ewidencji gruntów (a te często klasyfikują działki jako użytki rolne). W efekcie spora grupa osób planująca zakup działki musiała dwukrotnie ponosić opłaty związane z obsługą notarialną: najpierw przy zawieraniu warunkowej umowy sprzedaży (zobowiązującej), zaś po 30 dniach – przy podpisywaniu umowy przenoszącą własność nieruchomości.
 
W związku z tym w parlamencie trwają prace nad wyłączeniem spod regulacji prawa pierwokupu działek, których wielkość nie przekracza 1 ha. Ustawa o zmianie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego zawierająca takie właśnie zmiany była już przedmiotem pierwszego czytania w komisji. Warto także wspomnieć, że rząd planuje zmienić ustawę o gospodarowaniu nieruchomościami Skarbu Państwa.
 

 

Źródło: KRN.pl | 2010-04-14

Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?

powrót do listy artykułów

Komentarze (0)

Pokaż wszystkie komentarze (0)

 

 

Wybrane nieruchomości

mieszkania na sprzedaż w Poznaniumieszkania na sprzedaż w Krakowiemieszkania na sprzedaż w Warszawiemieszkania na sprzedaż w Wrocławiumieszkania na sprzedaż w Gdańskudomy na sprzedaż w Poznaniudomy na sprzedaż w Krakowiedomy na sprzedaż w Warszawiedomy na sprzedaż w Wrocławiudomy na sprzedaż w Gdańskumieszkania do wynajęcia Krakówmieszkania do wynajęcia Warszawamieszkania do wynajęcia Poznańmieszkania do wynajęcia Wrocławmieszkania do wynajęcia Gdyniamieszkania do wynajęcia Gdańskmieszkania do wynajęcia Łódźkamienice na zamianękamienice na wynajemlokale użytkowe do kupieniadomy na wynajem powiat Białogardzkidomy na wynajem powiat Żywieckidomy na sprzedaż gmina Trzebielinolokale użytkowe na wynajem gmina Gielniówdomy na wynajem w Siedlicachmieszkania na sprzedaż w Rogierówkudomy na wynajem w Szaniawy-Poniatach

Deweloperzy

);