Prosimy, odblokuj wyświetlanie reklam w naszym serwisie, są one związane z rynkiem nieruchomości.
To dzięki nim masz darmowy dostęp do naszych treści.

Z pozdrowieniami zespół KRN.pl :)


Artykuły Artykuły

Nabywanie własności lokali z udziałem preferencyjnych kredytów a opłaty BGK

Nabywanie własności lokali z udziałem preferencyjnych kredytów a opłaty BGK

Spółdzielnie mają bardzo ograniczone możliwości pozyskania środków koniecznych na pokrycie opłat pobieranych przez BGK w związku z obsługą procesu wyodrębniania na własność niektórych mieszkań.

W 2011 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, której celem było umożliwienie przekształcania praw do lokali mieszkalnych w zasobach TBS oraz spółdzielni mieszkaniowych wybudowanych przy wsparciu preferencyjnego kredytu udzielonego ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego (KFM) lub Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) w ramach realizacji programów rządowych popierania budownictwa mieszkaniowego. W związku z tym do Rzecznika Praw Obywatelskich zaczęły napływać skargi od spółdzielni mieszkaniowych, organizacji spółdzielni oraz organizacji zrzeszających towarzystwa budownictwa społecznego wskazujące na problemy, które wyłoniły się w związku z nowymi regulacjami prawnymi wprowadzonymi tą ustawą.

W świetle ustawy kredyty preferencyjne udzielane przez BGK ze środków KFM przeznaczone były na realizację przedsięwzięć inwestycyjno-budowlanych przez TBS i spółdzielnie mieszkaniowe. Przedsięwzięcia te obejmowały budynki z lokalami mieszkalnymi na wynajem lub oddawanymi do użytku na zasadach spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, bez możliwości ich wyodrębnienia na własność lub przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w prawo spółdzielcze własnościowe. Obecnie lokale mieszkalne w zasobach TBS wybudowane przy wykorzystaniu kredytu udzielonego przez BGK mogą być wyodrębnione na własność. Uchylony został również zakaz, zgodnie z którym niedopuszczalne było przeniesienie przez spółdzielnię własności lokalu mieszkalnego w budynku wybudowanym z udziałem środków pochodzących z kredytu udzielonego przez BGK ze środków KFM lub w ramach realizacji rządowych programów popierania budownictwa mieszkaniowego.

W skargach kierowanych do Rzecznika Praw Obywatelskich spółdzielnie mieszkaniowe podnoszą, że BGK opracował zasady przekształcania, ustalając opłaty za czynności bankowe wykonywane w BGK, tj. za analizę wniosku spółdzielni o ustalenie wysokości zadłużenia oraz umorzenia części kredytu, przypadających na wyodrębniany na własność lokal oraz za wprowadzenie zmian w umowie kredytu i za wystawienie stosownego zaświadczenia, a także za wystawienie przez bank oświadczenia o spłacie przypadającego na wyodrębniony na własność lokal mieszkalny zadłużenia kredytowego oraz umorzenia. Dla spółdzielni mieszkaniowych, których gospodarka finansowa opiera się na zasadzie bezwynikowości, opłaty te są bardzo wysokie i stanowią poważne obciążenie finansowe. W związku z powyższym Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do BGK o wskazanie przyczyn oraz podstawy pobierania opłat. Odpowiadając na wystąpienie, BGK wskazał, że podstawę prawną do pobierania opłat związanych z obsługą procesu stanowi art. 110 ustawy Prawo bankowe. BGK wyjaśnił, że zgodnie z wymogami przepisów ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, umowy kredytu dotyczyły przedsięwzięć inwestycyjno-budowlanych polegających na budowie budynków, a nie poszczególnych lokali. Bank nie prowadził zatem ewidencji na poziomie mieszkań i nie dysponuje informacjami niezbędnymi do prawidłowego ustalenia wysokości zobowiązań na nie przypadających. Nie dysponuje również dostosowaną do obsługi procesu wyodrębniania strukturą informatyczną. W związku z powyższym BGK, oprócz opracowania i wdrożenia procedur, musiał stworzyć narzędzia do obsługi procesu podziału zadłużenia kredytowego i umorzenia na poszczególne lokale proporcjonalnie do ich rzeczywistej powierzchni użytkowej i do udziału w łącznej powierzchni użytkowej mieszkań kredytowanych w ramach umowy. Prawidłowa obsługa procesu wymaga szczegółowej analizy dokumentacji przedstawionej przez kredytobiorcę oraz jej weryfikacji z dokumentacją kredytową co wiąże się z dużą pracochłonnością po stronie banku. Tymczasem bank nie otrzymał żadnych środków przeznaczonych na pokrycie kosztów związanych z przygotowaniem i wdrożeniem ww. procedur i narzędzi oraz obsługą wniosków kredytobiorców. Wysokość opłat pobieranych w związku z obsługą procesu została więc określona w odniesieniu do kosztów, jakie bank ponosi w ramach obsługi, a poziom opłat ma na celu pokrycie kosztów, a nie wygenerowanie zysku.

W ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich dodatkowe obciążenia finansowe uniemożliwiają sfinansowanie przez spółdzielnie mieszkaniowe procesu uwłaszczenia bez wejścia w konflikt z innymi przepisami. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na specyficzny pod względem gospodarczym charakter spółdzielni mieszkaniowej, która nie działa dla zysku. Przepis art. 6 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych statuuje zasadę bezwynikowej gospodarki finansowej spółdzielni mieszkaniowej, wyrażającej się w tym, że nie zmierza ona do uzyskania nadwyżki bilansowej, a każdy niedobór lub nadwyżka przychodów nad kosztami winna być rozliczana w roku następnym. Podkreślenia wymaga także fakt, że przepis art. 12 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nakłada na spółdzielnię obowiązek zawarcia z członkiem umowy przeniesienia własności lokalu mieszkalnego, który może zastąpić orzeczenie sądu zobowiązujące spółdzielnię do złożenia oświadczenia woli. Jednocześnie z art. 12 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wynika, że spółdzielnia może żądać od członka występującego z żądaniem przeniesienia na niego odrębnej własności lokalu wyłącznie takich spłat, jakie wynikają z tego przepisu. Spółdzielnie mają bardzo ograniczone możliwości pozyskania środków koniecznych na pokrycie opłat pobieranych przez BGK w związku z obsługą procesu wyodrębniania na własność takich mieszkań. W szczególności nie mogą obciążyć obowiązkiem partycypowania w dodatkowych kosztach związanych z przeniesieniem odrębnej własności lokali członków zainteresowanych uwłaszczeniem. W związku z powyższym, w ocenie RPO konieczne jest podjęcie działań zmierzających do rozwiązania problemu dlatego Rzecznik w piśmie skierowanym do Ministra Infrastruktury i Rozwoju wnosi o wprowadzenie przepisów umożliwiających rozwiązanie problemu w sposób umożliwiający spółdzielniom wywiązanie się z ciążących na nich obowiązków w zakresie uwłaszczenia członków.

Źródło: KRN.pl | 2013-12-24

Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?

powrót do listy artykułów

Komentarze (0)

Pokaż wszystkie komentarze (0)

 

 

Wybrane nieruchomości

mieszkania na sprzedaż w Poznaniumieszkania na sprzedaż w Krakowiemieszkania na sprzedaż w Warszawiemieszkania na sprzedaż w Wrocławiumieszkania na sprzedaż w Gdańskudomy na sprzedaż w Poznaniudomy na sprzedaż w Krakowiedomy na sprzedaż w Warszawiedomy na sprzedaż w Wrocławiudomy na sprzedaż w Gdańskumieszkania do wynajęcia Krakówmieszkania do wynajęcia Warszawamieszkania do wynajęcia Poznańmieszkania do wynajęcia Wrocławmieszkania do wynajęcia Gdyniamieszkania do wynajęcia Gdańskmieszkania do wynajęcia Łódźmieszkania na sprzedażinne nieruchomości na wynajemgaraże na sprzedażlokale użytkowe na sprzedaż powiat Ropczycko-Sędziszowskidomy na sprzedaż powiat Czarnkowsko-Trzcianeckilokale użytkowe na wynajem gmina Biały Dunajeclokale użytkowe na wynajem gmina Kościanmieszkania na wynajem w Wólce Krzykowskiejmieszkania na wynajem w Łukowcudomy na wynajem w Modliszewicach

Deweloperzy

);