Prosimy, odblokuj wyświetlanie reklam w naszym serwisie, są one związane z rynkiem nieruchomości.
To dzięki nim masz darmowy dostęp do naszych treści.

Z pozdrowieniami zespół KRN.pl :)


Porady prawne Akty prawne

[ powrót ]

Zawarcie umowy deweloperskiej nie jest wystarczające do uznania, że należy się zwolnienie podatkowe od sprzedanej nieruchomości – tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28 września 2016 r.

W przedmiotowej sprawie kobieta odziedziczyła udział w nieruchomości. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyjaśniła, że 14 grudnia 2011 r. zbyła ten udział w odziedziczonej nieruchomości. W deklaracji podatkowej za 2011 r. podatniczka skorzystała ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „u.p.d.o.f."). Z jej wyjaśnień wynikało, że dochód ze sprzedaży udziałów w nieruchomości przeznaczy na nabycie od dewelopera prawa do ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i przeniesienia własności tego lokalu. Przy czym podatniczka umowę deweloperską zawrze do końca 2013 r. Do końca tego samego roku wpłaci również deweloperowi całą kwotę uzyskaną ze sprzedaży odziedziczonych udziałów w nieruchomości. Zapytała fiskusa, czy postąpiła prawidłowo.

Minister Finansów uznał stanowisko skarżącej za błędne. Organ wyjaśnił, że zawarcie umowy deweloperskiej i wpłata na poczet ceny mogą prowadzić do nabycia własności nieruchomości lub praw, ale nie są z nim równoważne. Jak wskazała sama wnioskodawczyni, nabycie wyodrębnionej własności nieruchomości nastąpi dopiero w 2015 r., czyli po upływie dwóch lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie udziału w nieruchomości. Natomiast sam fakt wydatkowania środków ze sprzedaży tego udziału na nabycie lokalu oraz zawarcie umowy deweloperskiej – bez nabycia tego lokalu na własność w ustawowym terminie (dwóch lat) – nie przesądza jeszcze o prawie do zwolnienia podatkowego. Skoro skarżąca nie nabędzie definitywnie prawa do lokalu w przewidzianym terminie, nie jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 131 u.p.d.o.f. w zw. z art. 21 ust. 25 lit. a) tej ustawy.

Po bezskutecznym wezwaniu Ministra Finansów do usunięcia naruszenia prawa, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu wpłynęła skarga na powyższą interpretację indywidualną. Wojewódzki Sąd Administracyjny uwzględnił skargę i uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów. w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych. Sąd pierwszej instancji podzielił stanowisko skarżącej, zgodnie z którym definitywne nabycie lokalu nie jest warunkiem zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131 u.p.d.o.f. Zdaniem sądu, do skorzystania ze zwolnienia wystarczy, żeby wydatek został poniesiony nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e u.p.d.o.f. Jego celem powinny być natomiast sytuacje określone w art. 21 ust. 25 u.p.d.o.f. W zaskarżonej interpretacji organ podatkowy, w wyniku wadliwej wykładni art. 21 ust. 1 pkt 131 u.p.d.of., błędnie utożsamił cel wydatku z jego skutkiem. Z przepisu tego nie można wywnioskować, że dla jego zastosowania koniecznym jest, aby w tym terminie nastąpiło również nabycie prawa własności, o którym mowa w art. 21 ust. 25 u.p.d.o.f. NSA w wyniku wniesienia skargi kasacyjnej Ministra Finansów, nie zgodził się z sądem I instancji i uchylił wyrok. Sąd orzekający stwierdził, że stanowisko sądu pierwszej instancji pozostaje w zgodzie z ogólnym celem zwolnienia. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę dyrektywy wykładni przepisów wprowadzających zwolnienia podatkowe, należy zwrócić szczególną uwagę na ich znaczenie językowe i odczytywać je tak, aby nie rozszerzać przesłanek uprawniających do skorzystania ze zwolnienia podatkowego. W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się bowiem jednolicie, że wszelkie przepisy regulujące ulgi podatkowe, stanowiące wyjątki od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować ściśle, przede wszystkim w oparciu o wykładnię językową.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie NSA, należy dojść do wniosku, że zaprezentowany w zaskarżonym wyroku pogląd jest chybiony, o ile pojęcie „celów mieszkaniowych", którym posłużono się w art. 21 ust. 1 pkt 131 u.p.d.o.f., można rozumieć szeroko – należy mieć na względzie to, że w art. 21 ust. 25 przywołanej ustawy zostało ono doprecyzowane. Przepis ten wyraźnie stanowi, że przez wydatki, o których jest mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 u.p.d.o.f. należy rozumieć wydatki poniesione na nabycie lokalu mieszkalnego. Innymi słowy tylko takie nabycie nieruchomości, które służy zaspokojeniu celów mieszkaniowych podatnika, może skutkować zwolnieniem od podatku dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których jest mowa w art. 30e u.p.d.o.f.

Tym samym, poruszając się w zakresie wytyczonych przez art. 21 ust. 25 pkt 1 u.p.d.o.f., pojęcie „celów mieszkaniowych" należy ograniczyć do tych sytuacji, w których następuje nabycie lokalu. Przy czym, w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, zawarcie umowy deweloperskiej nie skutkuje nabyciem nieruchomości. Zgodnie z art. 3 pkt 5 ustawy z 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (Dz. U. nr 232, poz. 1377 z późn. zm.), umowa deweloperska, to dokument, w którym deweloper zobowiązuje się do ustanowienia lub przeniesienia na nabywcę po zakończeniu przedsięwzięcia prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego i przeniesienia tego prawa na nabywcę. Tym samym na podstawie umowy deweloperskiej podatnik nie nabywa lokalu mieszkalnego – tak jak tego wymaga art. 21 ust. 25 pkt 1 u.p.d.o.f. Z umowy tej wynika jedynie ekspektatywa prawa nabycia nieruchomości, która – mimo że w założeniu zmierza i niejako warunkuje nabycie prawa do lokalu mieszkalnego – nie jest równoznaczna z nabyciem tego prawa i nie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia. Opisując we wniosku swoje zamiary, skarżąca wyjaśniła, że planuje nabyć od dewelopera prawo do ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i przeniesienia jego własności do końca 2013 r. Natomiast realizacja tego prawa, polegając na przeniesieniu tytułu własności, nastąpi dopiero w 2015 r.

Mając na uwadze przedstawione powyżej racje, należy dojść do wniosku, że Minister Finansów w badanej interpretacji zasadnie stwierdził, iż opisany we wniosku stan faktyczny nie spełnia wymogów skorzystania z opisywanego zwolnienia. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, sygn. akt.: II FSK 2320/14



[ powrót ]

Wybrane nieruchomości

mieszkania na sprzedaż w Poznaniumieszkania na sprzedaż w Krakowiemieszkania na sprzedaż w Warszawiemieszkania na sprzedaż w Wrocławiumieszkania na sprzedaż w Gdańskudomy na sprzedaż w Poznaniudomy na sprzedaż w Krakowiedomy na sprzedaż w Warszawiedomy na sprzedaż w Wrocławiudomy na sprzedaż w Gdańskumieszkania do wynajęcia Krakówmieszkania do wynajęcia Warszawamieszkania do wynajęcia Poznańmieszkania do wynajęcia Wrocławmieszkania do wynajęcia Gdyniamieszkania do wynajęcia Gdańskmieszkania do wynajęcia Łódźkamienice na wynajemdziałki na sprzedażdomy na zamianędomy na wynajem powiat Sępoleńskilokale użytkowe na wynajem powiat Radziejowskidomy na wynajem gmina Błaszkimieszkania na sprzedaż gmina Zarzeczemieszkania na wynajem w Zubkach Dużychmieszkania na wynajem w Dąbrowejmieszkania na sprzedaż w Targonie Wielkie

Deweloperzy

);