Władze Krakowa starają się o fundusze, które umożliwią realizację projektu, zakładającego budowę metra w stolicy Małopolski.
Kraków złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. Studium wykonalności budowy systemu szybkiego bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie do sfinansowania w ramach unijnego instrumentu „Łącząc Europę”. Potrzeba budowy tego typu środka transportu była już zgłaszana w Departamencie Programów Infrastrukturalnych Ministerstwa Rozwoju, gdzie idea została wstępnie zaakceptowana i uznana za spełniającą kryteria Wieloletniego Programu Prac (MACP) CEF Transport 2016. We wstępnych planach, w ramach systemu komunikacji podziemnej, bezkolizyjna linia szybkiego transportu szynowego, przecinając centrum, miałaby połączyć wschód i zachód Krakowa ok. 15 km odcinkiem na trasie Bronowice-Nowa Huta.
Dla Krakowa metro jest szansą na zmniejszenie wciąż rosnącego natężenia ruchu samochodowego w centrum miasta. Jednocześnie pozwoliłoby to na usprawnienie przepustowości sieci tramwajowej. Dotychczas podejmowane w tej kwestii działania, po przeprowadzonych analizach pozwoliły na dostosowanie odpowiedniego wariantu dla Krakowa, jakim jest „MetroMetrobus”. W rozważaniach decydującymi kwestiami były aspekty społeczno-gospodarcze, ekonomiczno-finansowe, a także wpływ przedsięwzięcia na środowisko czy ruch. Kolejno eksperci zastanowią się nad koncepcją przeprowadzenia tunelu pod Starym Miastem i włączenie linii do całego systemu tramwajowego.
Planowo, realizacja inwestycji trwałaby w latach 2017-2019, a jej koszt oszacowano na 10 mln zł. Pieniądze na ten cel będzie można częściowo pozyskać z unijnych środków, przeznaczonych na rozbudowę sieci transportowej, telekomunikacyjnej i energetycznej w ramach instrumentu finansowego „Łącząc Europę”.
Źródło: KRN.pl | 2016-12-13
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Zainteresował Cię artykuł? Podaj dalej!
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)